Pages

Friday 9 March 2012

i'm in love...-)

Bismillah....

Insyaallah pada malam yang penuh berkat dan ketenangan ni diberikan kesempatan
untuk menulis.

Sebenarnya x taw sangat nak tulis apa tapi terasa nak menulis je,tulis la apa2 pun
walaupun mengarut...hehe

Sukarkah menjadi suami dalam masa yang sama masih lagi seorang pelajar??

Ramai orang tanye aku soalan ni dan dari riak wajah mereka seolah-olah
berada dalam keadaan ni sangat membebankan.

Tapi apa yang sebenarnya berada dalam fikiran aku adalah..........................
Ada beza ke???

SIYESLY!!!

Memang x dapat dinafikan tanggungjawab memamng sesuatu yang berat untuk
dipikul tapi sebenarnya ia terpulang kepada caner penerimaan kita 2.

Haa..mesti pelik kan?? sebab aku pun tulis je ni...haha

"Acik...tolong mak beli gula kat kedai nanti mak bagi upah"
Dengan bersemangat acik mengayuh basikal ke kedai apabila membayangkan
upah yang akan diberikan.

Begitu juga penerimaan tanggungjawab sebagai suami,tapi apa upahnya???
-->seorang isteri yang solehah dan menyejukkan mata apabila menatapnya.

Kan memiliki isteri solehah itu lebih baik dari memiliki seluruh dunia dan seisinya,
siyes aku cakap ni coz sekarang bile drive kereta satria 1.3  aku tu rasa cam
tengah drive ferrari je bile isteri ada sebelah...-)

Terimalah tangungjawab dengan ikhlas dan berlapang dada insyaallah yang
berat terasa ringan,yang jauh terasa dekat dan dan yang sukar terasa mudah.

(ah sudah....tibe2 habis idea ni,x taw nk tulis ap...BLANK!!!)

Alhamdulillah....ketenangan bila mampu melengkapkan sebahagian dari iman ni
hanya tuhan je yang tahu caner rasa.

Ada orang tnye aku.."kama,bez ke kawin?"

Maaf sahabat if jawapan aku x mampu puaskan hati korang coz sejujurnya
aku x taw nk jawab caner,bile aku jawab "x mampu nak definisikan dengan
kata2" korang cam blur je...hehe

Apa perasaan korang if dapat sesuatu yang korang suke...let say korang
suke superbike r kan and lepas berusaha nak jadi rezeki mampu la miliki
superbike 2.

Korang dalam kelas tengah belajar,bile ingat kat superbike 2,betapa stylo
moto 2  mesti senyum sorang2 and in the same time tibe2 je rasa semangat
nak buat apa2 je. Apa lec ajar masuk cam air je dalam otak bile tengah
bersemangat...kan3??

Cam2 la situasi aku sekarang (insyaallah...) bile ad isteri ni aku rasa full spirit,
taw ada seseorang yang tunggu aku utk jalan and lunch sme2 (cam kes
superbike yang tengah tunggu kat tempat parking r)

Tapi beza isteri and superbike tadi adalah superbike setiap masa aku akan jaga dia
tapi isteri lak....

->bila aku jaga dia,dia jugak akan jaga aku.

->bila aku tenung dia,dia tenung aku semula

->bila aku cubit dia,dia cubit aku lak

->bila aku solat,dia akan jadi makmum aku

->bila aku berdoa,dia akan aminkan bersama aku

->bila aku gembira,dia menceriakan lagi hidup aku

->bila aku sediah,dia mendamaikan hati yang resah

->bila aku rasa jauh dari pencipta,dia ada untuk mengingatkan

->bila buntu,dia bantu cari penyelesaian

->bila dan dimana,dia selalu bersama.....-)


Alhamdulillah...ini la perasaan yang x mampu aku nak definisikan dengan
kata2 coz bile aku cube definisikan memang panjang berjela-jela cam kat
atas ni and plus ngarut2 skit.

Ada orang tanye aku,caner nak kawin awal ni,meh sini nak bagi tau skit.
Bukan nak mengajar tapi juz nak BERKONGSI dari pengalaman yang
da aku lalui.

Bagi aku untuk sampai ke tahap perkahwina perlu ad 4 ELEMEN penting ni.

1)  Seorang lelaki
-perlulah seorang yang betul2 berniat untuk berkahwin,niatkan kerana allah dan
untuk beribadat dengan mencapai redha allah.
-bersedia memikul tanggungjawab sebagai suami dan serius untuk memiliki
seorang isteri untuk menghadapi hidup yang semakin mencabar.
-insyaallah yakin dan kuat untuk menghadapi sebarang dugaan dan cabaran
sepanjang proses untuk berkahwin. Dugaan dari family sebelum persetujuan
diberikan dan pandangan masyarakat yang mentalitinya seorang lelaki perlu ada
kerja,kereta dan sebuah rumah untuk layak berkahwin..
-AMAT diperlukan ketahanan fizikal dan mental untuk mengatasi pot pet mulut
mereka yang kurang faham agama dengan menjadi penghalang.
-yakin dengan rezeki allah kepada mereka yang mencari redha allah dengan
melengkapkan sebahagian dari iman.
-bila dah complete sume diatas boleh la teruskan dengan mencari calon
isteri(aku pun boleh tolong jadi orang tengah...hehe)

2) Seorang perempuan
-niat dan persediaan lebih kurang same je dengan seorang lelaki.
-perlu redha dengan apa yang bakal suami miliki coz sedar dia masih
lagi belajar dan bukan dalam fasa mengumpul harta tapi sedang
mengumpul ilmu..-)
-kalau x pandai langsung masak 2 try la masuk dapur jugak coz air tangan
isteri 2 adalah pengikat kasih sayang...hehe
-bila dah complete sume boleh la ke next level!!

3) Persetujuan family
-dinasihatkan dalam keadaan masih belajar ni if dapat persetujuan dari pihak
perempuan dulu akan jadi lebih mudah pihak lelaki bagi persetujuan.
-mungkin atas faktor2 anak lelaki yang akan jadi ketua keluarga so if pihak
perempuan yakin anak perempuan tu mampu jadi seorang isteri x mustahil anak
lelaki diorang mampu jadi suami coz anak lelaki dia mampu yakinkan si
perempuan untuk mendirikan rumah tangga...(MUNGKIN...-P)
-perbincangan antara ke dua family dan tolak ansur adalah amat diperlukan
untuk mendapat kata putus yang terbaik.

4)Akad nikah dan walimah (jika berkemampuan)
-buat la yang terbaik setakat yang termampu....-)


Four BIG STEP on how 2 get married...hehe

Cume berkongsi...maaf if apa yang ditulis ni x releven or x logik
juz cuba untuk meluahkan apa yang ada dalam hati dan fikiran...

wassalam...-)

No comments:

Post a Comment