Pages

Friday 18 November 2011

Nota Hati

Bismillah....

Dalam kesibukan sebagai seorang pelajar ni tibe-tibe aku terfikir tentang
satu perkataan iaitu OBJEKTIF.

Nak buat report kena ada objektif,buat paper work kena ada objektif.

"Mulakan sesuatu dengan niat"

Hadis pertama dalam hadis 40 yang seringkali aku ingatkan kepada peserta
program setiap kali aku handle program.

*************************************

"Acik nak masuk matrik n9 ke uia ni?"

Soalan dari mak dan abah yang x mampu aku jawab.

Aku hanya mampu mendiamkan diri dan alhamdulillah berkat dari istikharah
Allah telah gerakkan hati aku untuk memilih uia.

Satu pilihan yang sangat tepat aku rasakan.

*************************************

080942

Menjadi identiti diri aku sebagai pelajar di uia-pj.

Kali pertama menjejakkan kaki aku berazam ingin mengubah diri menjadi
seorang yang lain dari diri aku sebelum ini.

Kenapa aku pilih uia?

Kerana aku ingin mencari kemanisan iman di bumi uia yang sejak dulu terkenal dengan
fitrah islam yang mampu mentarbiyah iman dan jiwa manusia.

Alhamdulillah...allah pertemukan aku dengan cara hidup yang aku inginkan.

Terasa kemanisan berukhuwah dan membuat sesuatu fisabilillah dalam kehidupan.

SIBUK?? X DE MASE?? PENAT?? PENING??

Telah aku lalui segalanya tapi aku mampu terima dengan redha,hati yang terbuka
dan berlapang dada...

TARBIYAH BUKANLAH SEGALANYA NAMUN DENGAN TARBIYAH
SEGALANYA MAMPU DICAPAI

Indahnya bekerja kerana allah hanya yang merasai mampu menterjemahkannya.

Kini aku sudah setahun berada di uia gombak kerana meneruskan pengajianku
pada peringkat ijazah.

Namun sesuatu selalu bermain-main di fikiranku.

Dimana KAMA yang dahulu??

Jika diberi pilihan adakah aku ingin menjadi kama-uia pj atau kama-uia gombak
aku akan pilih untuk menjadi kama-uia pj.

KENAPA??

Kerana aku sendiri dapat merasakan bahawa aku merindui diri aku yang dulu.

Dulu...tiada dalam seminggu aku tidak menghadiri usrah..
Kini...susahnya nak dtg usrah,naqib msj pn da x reply..

Dulu...sentiasa diberi kekuatan untuk menghadiri kuliah agama...
Kini...kuliah?? hmm..sibuk la lagipun jauh sgt venue.

Dulu..join program yang mampu membentuk peribadi sbg khalifah(islamic)
Kini...kdg2 x mampu kekalkan ciri-ciri pemimpin islam.

Dulu...sgt sensitif dgn isu-isu semasa yang membabitkan kemaslahatan ummah
Kini...eh..esemen x siap lg,ad kuiz,exam...blablabla~~~


Berbeza kan??


AKU TAHU BAHAWA AKU TIDAK TAHU AKAN SESUATU PERKARA ITU

Tapi sampai bila harus aku terus dalam "KETIDAKTAHUAN" itu.

Adakah aku menanti malaikat maut datang mengambil nyawaku dahulu dan saat itu
baru aku merayu supaya tidak mencabut nyawaku supaya aku mampu menjadi khalifah
yang membawa syiar islam,menegakkan agama allah.

NAUZUBILLAH~~~~~

"TIDAK AKU CIPTAKAN MANUSIA DAN JIN ITU MELAINKAN UNTUK 
BERIBADAT KEPADAKU"

Beribadat tidak semestinya dengan berzikir 16 jam sehari di atas sejadah,solat 300 rakaat
sehari dan sebagainya.

Dalam konteks sebagai seorang pelajar.

1)membaca buku adalah ibadat
2)datang ke kelas adalah ibadat
3)buat esemen adalah ibadat
4)join program yang x bercanggah dgn ajaran islam adalah ibadat
5)bernikah juga adala ibadat...(ehem2...hik3)

Tidak susah sebenarnya untuk beribadat cuma yang paling utama adalah terletak pada
niat.

"salah satu dari tujuh golongan yang mendapat pelindungan di pdg masyar kelak adalah
mereka yang bertemu dan berpisah kerana allah"

X susah kan? Niat je kerana allah terus allah bagi ganjaran.

*******************************************

Ya Allah....

Jadikanlah kami pemuda dan pemudi yang sentiasa merinduiMu, merindui rasulMu,
merindui syurgaMu dan merindui keredhaanMu...

Masukkanlah kami dalam golongan hambaMu yang beriman..

Amin Ya Rabbal Alamin~~~~

No comments:

Post a Comment